וינטג' טורבו פסט 2: הסצנה שחוגגת את עצמה

פורים 2016 אוטוטו כאן. ברחבת הבארבי היה כבר ניתן לזהות ניצנים של תחפושות, כשפסטיבל "וינטאג' טורבו" השני נכנס לפעולה. הפסטיבל, שנושא שם כה מפוצץ, הוא למעשה ערב להקות מקומי, מעין שואוקייס של סצנת הרוק התל אביבית. נדמה שגם המועדון עטה על עצמו תחפושת, והפך לגרסה כלשהי של האינדינגב.

היה קשה להתעלם מתחושת המחזור המסוימת. מבט חטוף על רשימת האמנים אתמול גילה שמרביתם אכן הופיע השנה בפסטיבל המדברי. אינדינגב, יחד עם היותו מפגן עוצמה של יצירה מקומית, סופג בשנים האחרונות ביקורת על היותו קליקה המדירה אמנים "זרים", והדמיון הרב של וינטאג' טורבו מעורר את השאלה: למה זה טוב? נכון, כל הלהקות מוכשרות, כולם מנגנים אש, ובכל זאת משהו הרגיש מיותר. ראינו את זה כבר באותה מתכונת כמעט אחד לאחד לא כל כך מזמן, רק שעכשיו התפאורה היא לא המדבר הקסום והמסתורי, אלא השנדליר המאביק של הבארבי. את התחושה שאני מתאר היה ניתן לראות בבירור במבט חטוף על הקהל, שלא מילא לגמרי את המועדון. בהערכה גסה היו 80 אחוז מוזיקאים בין הצופים, חלקם גם ניגן בהמשך הערב, כך שלמעשה הסצנה ניגנה והופיעה בפני עצמה.

20160319_222745

חתכה את הדיסטורשן ברכות. נגה שלו

ואין ספק שזו סצנה, ומכאן גם יתרונותיה וחסרונותיה. גאוות היחידה הזו היא טובה, אך התחושה שעטפה אותי היא שמעבר לערב להקות בנאלי אין כאן שום בשורה. כבר שמענו את הלהקה ההיא וראינו את הלהקה הזו. אם תשאלו אותי אענה בלי היסוס: תמיכה בלהקות מקומיות היא הדבר החשוב ביותר בעיניי. אין צל של ספק שסיקור הזירה המקומית הוא ערך עליון, אך לא יכולתי שלא לחוש מעט מזויף בערב הזה. בעוד שאני מאמין שאינדינגב צריך להיות מטרה ללהקות צעירות ועליהן לעבוד קשה כדי להשיגה, קשה לי להבין מדוע לא היה מקום ליותר הרכבים חדשים באירוע בבארבי. את כל הפסטיבל אפפה תחושת נרקסיסטיות מסוימת, תחושה שהחלה ישר ממופע הפתיחה הארוך מדי של Acid Moon And The Pregnant Sun (בתמונה הראשית), סוג של סופר גרופ של הסצנה הנ"ל שהופיע באינדינגב וחבריו מגיעים ממגוון להקות אחרות שגם בילו לא מעט במצפה גבולות (למשל The Great Machine שלא מזמן חיממו בבארבי את All Them Witches). על חשבון קיצור זמן ההופעה הזו היה ניתן לאפשר ל-2 להקות צעירות יותר להופיע, כאלה שזקוקות לבמה כזו. האירוח בסוף הסט של תמר קוקי אריאל (שגם התארחה אחר כך פעם נוספת אצל קין והבל) היה מיותר לחלוטין וגרם לי לתהות האם כל מה שיש לתמר הכריזמטית להציע זה אירוח גימיקי בהופעות מזדמנות. המחשבה הזו הבליטה יותר מכל את התחושה שהגענו למסיבת כיתה גדולה ולא לאירוע אמנותי.

לאחר מכן החלה לפעול במה נוספת במרכז רחבת המועדון. ראיתי בעבר את הטריק הזה בבארבי וחשבתי שמדובר באקט מגניב, אך הוא נשחק מעט מאז. במופע החימום של All Them Witches האמריקנים, השימוש בבמה נוספת היה בכדי לייצר אינטראקציה בין הבמה הראשית לבמה המשנית. בוינטאג' טורבו השימוש היה בעיקר בכדי להקל על הצוותים הטכניים את כאב הראש של החלפת הלהקות, אך במקביל המחיש שגם בתוך הסצנה הקטנה הזו יש היררכיה. נכון שמקובל בפסטיבלים שלהקות ותיקות יותר מקבלות את הבמה המרכזית, אך בחייאת, זה כולה הבארבי, לא היה יותר הגיוני לפרגן לחבר'ה החדשים? להגיע לבמה בבארבי זה לא עניין פשוט וזו הייתה יופי של הזדמנות. היחידה שנעשה עמה צדק בהדרתה מהבמה המרכזית היא נגה שלו שהגיחה כמו מלאך מאחת מפינות המועדון וחלקה עם הקהל רגע אינטימי ומרגש כשביצעה שניים משיריה עם גיטרה חשמלית. זה היה אחד הרגעים מרחיבי הלב של הערב, ולצערי ולצער הקהל המועט שלא הלך לנשום אויר סיגריות צלול בחוץ, היה קצר מדי.

20160319_234428

קין והבל סוף סוף מצאו מישהו שמדבר את השפה שלהם: שי ליטמן

כל האמנים שהופיעו היו מדויקים, אנרגטיים, וסיפקו שואו טוב. מדובר בלהקות שיודעות דבר או שניים על הופעה וממוצע הקילומטראג' מאחוריהם מגיע לשנים. בלטו לטובה The Turbans עם הסרף רוק פסיכדלי שלהם והחבר'ה החדשים בשכונה Elephant Hive. לטאות הענק מכוכב הניבירו הצדיקו את ההייפ סביבם ונתנו מופע מהחלל החיצון (אתם מוזמנים לתת להם תרומה בפרוייקט ההדסטארט שלהם). מי שמעט אכזב אותי היה דני דורצ'ין שמאחורי הגימיק בו הוא מנגן על גיטרה, תופים וכלים נוספים בו זמנית, לא מסתתר הרבה. המוזיקה היא בלוז רוק פשוט ואת הטריק הזה אפשר למצוא בכל רכבת תחתית באירופה.

אחת מהלהקות המובילות בשנים האחרונות בסצנה המקומית, Tiny Fingers, סיפקה את הסחורה כמו תמיד ונתנה מופע הדוק שהעיד על התפתחות מוזיקלית של הלהקה ממחוזות הדאבסטפ אל עבר אפיק יותר פרוגרסיבי קלאסי. את האירוע חתמו קין והבל 90210 שעשו קאמבק אחרי כמה חודשים ללא הופעות. קין והבל הם תופעת טבע. הם מגיחים לבמה כמו סופת טורנדו שכל פעם משתוללת ונושבת לכיון אחר. התחזית אולי תדווח שהיא מגיעה, אתם בטח תזהו את צורתה המסתחררת והמוכרת, אך לעולם לא תדעו בדיוק מה עומד לקרות. הפעם חבר אליהם ילד פלא בשם שי ליטמן, ילד בן 13 שנראה שתלשו אותו מאיזה סרט ג'ק בלקי, והוא הדבר הכי קרוב לרוק מזוכך שראיתי הרבה זמן. שאול לוריא סולן הלהקה והברנש הצעיר החליפו מהלומות בין שיר לשיר. לעיתים זה היה מצחיק, לעיתים מטריד ביותר, אבל הכי חשוב, זה היה מרתק. רמת האנרגיה במופע הציתה מעגלי פוגו בלתי פוסקים, אליהם נשאב גם כותב שורות אלה.

ביציאה מהמועדון לאחר המופע נתקלתי בפנים מוכרות. היה זה מישהו שפעם יצא לי לג'מג'ם איתו, גיטריסט בלהקת רוק. שאלתי לשלומו ומדוע הם (הלהקה) לא הופיעו באירוע הזה, חצי בקריצה חצי ברצינות. הוא ענה לי שפשוט "לא קיבלו אותנו" בחיוך חצי צוחק חצי רציני.

  1. מתן שחר says:

    איתי שומרי היקר.
    פסטיבל הוינטג טורבו הוא בארגון עצמי של אנשים
    שיכולים ללמד אותך דבר או שניים על אמנות ענווה
    ופרגון.
    הפסטיבל הזה הוא תוצאה ישירה של מוזיקאים שרוצים לדחוף את עצמם ואת חבריהם קדימה
    בגלל שאין מי שיעשה זאת בשבילם וזאת בהנחה שאין להם כסף ליחצ"ן .
    כל מה שהיה שם היה רוקנרול כנה ואמיתי בלי לעשות חשבון.
    וכמו שאבירן חביב אמר " אותי אף פעם לא הזמינו לפסטיבל אלא דחפתי את עצמי קדימה ולא התבכיינתי…"
    תלמד ממנו קצת זה יעשה לך טוב
    ולסיום אני רוצה לומר שהיה פסטיבל טירוף עם להקות טירוף ואווירה עוד יותר טירוף ואת זאת אני אומר בתור נגן שניגן בכל הפסטיבלים הגדולים בארץ וגם בקטנים .
    לא היה ולא יהיה מישהו שיכול להרים פסטיבל להקות מקומי עם כל כך הרבה פרגון ותמיכה.
    מקווה שתדע להודות בטעותך .
    הצשך שבוע נפלא

  2. r says:

    איך יצאת סאחי למות
    מה כואב לך יא נודניק
    אז חלק מהלהקות הופיעו באינדי?
    אז חבר שלך לא הצליח לנגן הפעם?
    אז כבר ראית שתי במות? (כדי שהקהל לא יצטרך להמתין להחלפה)
    מה רע בבלוז רוק פשוט?

    לא היתה פה ביקורת עניינית אחת על משהו שלא עבד במוזיקה.
    נראה לך שאותנו (אוהבי המוזיקה שחלקם גם יוצרים) מעניין את הביצה היררכיה בין הבמות או כל מיני קשקושים על הבחירה של המארגנים?
    היה שם וויב בן זונה עם אחלה להקות שאת רובם אין לנו איפה לשמוע בד"כ, אפילו לא בתל אביב.
    חביב מארגנים פסטיבלים מלאי וויב ונשמה ורוקנרול (לא יודע אם הדברים האלה מדברים אליך)

    אמרת אחלה מוזיקה בשתי שורות וירקת לבאר בשאר

  3. ירון עבודי says:

    אח יקר אתה יורק לבאר שממנה כולנו שותים, למקרה שלא שמת לב אין כאן כמעט סצינה – אין מספיק במות, אין מספיק אירועים ובטח שאין מספיק אנשים שמנסים לשנות את זה. בין אלו שכן מנסים ישנם האחים חביב(להלן החביבים)
    הסיבה העיקרית לזה שהם מפיקים זו העובדה שגם אותם לא הזמינו וגם הם חסרים במות ואירועים. לא אתפלא אם הם היו מעדיפים להתרכז בלהופיע בלבד. העניין הוא בגלל שאין כל כך איפה לנגן רוקנרול שהוא לא מיינסטרים, הם בחרו לעשות במקום להתלונן על המעט שיש (בניגוד אליי ואליך) -חוצמזה רוב הזמן הם מפסידים כסף, (תראה לי מפיק אחד שהוא בסדר עם זה שהוא יודע שיש סיכוי לא מבוטל שהוא יפסיד כסף על ההפקה שהוא נותן לה את הדם והוא בכל זאת ממשיך לעשות ולנסות) את הדרייב לעשייה הם שואבים בעיקר מהפירגון של הקהל וההנאה שבלהופיע ומההזדמנות לספק במה לאומנים אחרים.
    הלוואי ותתגייס גם אתה לצד העושה/התורם – אנחנו הקהל מתחננים לעוד יוזמות כמו של החביבים, בוא תצטרף אל הצד העושה, אני מבטיח שאנחנו הקהל נחבק אותך כמו שלא חיבקו אותך מעולם.
    נ.ב
    למקרה שהנימה לא עוברת זה נכתב באהבה.
    נ.ב.ב
    לגבי אסיד מון – לא הרגשתי גרם של נרקסיסטיות, החשד שלך יותר מעלה חשד לכיוון של הפוסל במומו פוסל. אני הרגשתי פיור פאן ואהבה פועמת, עברה בי צמרמורת יותר מפעם אחת ואני בכלל מעדיף הארד קור.
    נ.ב.ב.ב
    תודה להם החביבים על מי שהם מה שהם ועל פועלם, הייתי מסיר את העורלה שלי בפניהם, מבחינתי הם כבר מזמן רשומים בספר דברי הימים של האין סצינת רוקנרול בישראל.

  4. יובל says:

    אז אל תבוא יותר! נודניק

התגובות סגורות.